CP 5

aansprakelijk zijn
play

Dennis is met zijn fiets tegen een auto aan gereden. Hij keek niet goed uit, dus hij is aansprakelijk voor het ongeluk: hij moet de schade aan de auto betalen.

Als jij aansprakelijk bent voor een ongeluk, dan heb jij het ongeluk gemaakt. Je moet dan betalen voor wat kapot is gegaan.



aansprakelijkheidsverzekering, de
play

Dennis is met zijn fiets tegen een auto aan gereden. Gelukkig betaalt zijn aansprakelijkheidsverzekering de schade aan de auto.

Als je een aansprakelijkheidsverzekering hebt, dan betaalt de verzekeringsmaatschappij de kosten van als je iets kapot maakt van een ander.



aanvraagformulier, het
play

Yasmina moet eerst een aanvraagformulier invullen. Daarna krijgt ze de informatie thuisgestuurd.

Een aanvraagformulier is een formulier waarmee je vraagt om iets te krijgen, bijvoorbeeld een folder of een verzekering.



aanvullende verzekering, een
play

Ik heb een aanvullende verzekering voor de tandarts en de fysiotherapeut.

Een aanvullende verzekering is een verzekering voor extra dingen, bijvoorbeeld voor de tandarts. De kosten voor de tandarts zitten niet in de basisverzekering.



basisverzekering, de
play

Ik heb een goede basisverzekering. Hij betaalt de huisarts, mijn medicijnen en het ziekenhuis.

De basisverzekering betaalt de kosten van de huisarts, de medicijnen en het ziekenhuis.



berekenen
play

De medewerker van de verzekeringsmaatschappij heeft de premie voor mij berekend.

Als je de premie berekent van je verzekering, dan reken je uit hoeveel je moet betalen.

hij berekent
hij berekende
hij heeft berekend

brochure, de
play

Ik heb een brochure aangevraagd over autoverzekeringen.

Een brochure is een dun boekje. In een brochure staat informatie van een bedrijf, bijvoorbeeld over verzekeringen.



declaratieformulier
play

Yasmina vult het declaratieformulier in. Daarna stuurt ze het naar de verzekeringsmaatschappij.

Op een declaratieformulier vul je je persoonlijke gegevens in en informatie over het geld dat je wilt terugkrijgen.



declareren
play

Yasmina moet de rekening van de dokter declareren.

Als je een rekening declareert bij de verzekeringsmaatschappij, dan stuur je de rekening naar de verzekeringsmaatschappij. Je krijgt dan je geld terug of de verzekering betaalt de rekening voor jou.

hij declareert
hij declareerde
hij heeft gedeclareerd

dekking, de
play

Mijn verzekering heeft een goede dekking. De tandarts wordt ook betaald.

De dekking zijn alle dingen die de verzekering voor je betaalt, bijvoorbeeld de kosten voor de huisarts of het ziekenhuis.



eigen risico, het
play

Jamy heeft een verzekering met 200 euro eigen risico.

Het eigen risico is het geld dat je zelf eerst betaalt. Daarna gaat de verzekering pas betalen. Als je een eigen risico hebt, dan is je premie lager.



handtekening, de
play

Wilt u op dit formulier uw handtekening zetten?

Een handtekening is je naam met de hand geschreven. Je schrijft je handtekening op je eigen manier.

hij zet de handtekening
hij zette de handtekening
hij heeft de handtekening gezet

informatie, de
play

Dennis zoekt op internet informatie over verzekeringen.

Informatie is iets waardoor je meer over een onderwerp te weten komt. Je kunt informatie lezen of iemand kan je iets vertellen.



invullen
play

Yasmina moet op het formulier haar naam en adres invullen.

Als je een formulier moet invullen, dan moet je de gegevens opschrijven.

hij vult in
hij vulde in
hij heeft ingevuld

korting, de
play

Ik heb 50 euro korting gekregen op de auto.

Een korting op de prijs is het lager maken van de prijs.



nota, de
play

Dennis stuurt de nota van de dokter naar de verzekeringsmaatschappij.

Een nota is een rekening die je krijgt. Er staat op hoeveel je moet betalen.



offerte, de
play

Ik heb twee offertes aangevraagd. Dan kan ik kijken welke verzekering het beste is.

Een offerte is een stuk papier waarop het bedrag staat dat je moet betalen. Het is een voorstel.



opzeggen
play

Je moet de verzekering twee maanden van tevoren opzeggen.

Als je de verzekering gaat opzeggen, dan wil je u dat de verzekering stopt. Je wilt de verzekering niet langer hebben.

hij zegt op
hij zegde op
hij heeft opgezegd

persoonlijke gegevens, de
play

Op het formulier moet je je persoonlijke gegevens invullen.

De persoonlijke gegevens zijn de dingen die over je zelf gaan: naam, adres, telefoonnummer, enzovoort.



polis, de
play

Ik bewaar de polis van mijn verzekering goed.

De polis is een stuk papier waarop staat dat je een verzekering hebt.



premie, de
play

Yasmina betaalt iedere maand 30 euro premie voor haar autoverzekering.

De premie is het geld dat je moet betalen om je te verzekeren. Je betaalt de premie per maand of per jaar.



schade, de
play

Ik heb een ongeluk gehad met mijn auto. Ik had 300 euro schade aan mijn auto.

De schade aan je auto is dat wat er kapot is gegaan aan je auto door een ongeluk.



vergoeden
play

De verzekeringsmaatschappij vergoedt de kosten van de dokter.

Als de verzekeringsmaatschappij de kosten van de dokter vergoedt, dan betaalt de verzekering het geld aan de dokter.

hij vergoedt
hij vergoedde
hij heeft vergoed

verplicht
play

De zorgverzekering is in Nederland voor alle mensen verplicht.

Als iets verplicht is, dan moet het.



verzekerd zijn
play

Ik ben goed verzekerd. Ik heb een autoverzekering en een zorgverzekering.

Als je verzekerd bent voor je auto, dan heb je een verzekering genomen voor je auto. Als er dan een ongeluk gebeurt, dan betaalt de verzekering de kosten.

hij is verzekerd
hij was verzekerd
hij is verzekerd geweest

verzekering afsluiten, een
play

Dennis wil een verzekering afsluiten bij een verzekeringsmaatschappij.

Als je een verzekering afsluit, dan maak je een afspraak met een verzekeringsmaatschappij. Je betaalt iedere maand geld aan de verzekeringsmaatschappij. De verzekeringsmaatschappij betaalt jou geld, als je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt.

hij sluit een verzekering af
hij sloot een verzekering af
hij heeft een verzekering afgesloten

verzekeringsmaatschappij, de
play

Ik ben verzekerd bij AMFAX. Dat vind ik een goede verzekeringsmaatschappij.

Een verzekeringsmaatschappij is een bedrijf dat verzekeringen verkoopt.



zorgpas, de
play

Je moet je zorgpas goed bewaren. Daar staan de belangrijke gegevens van je verzekering op.

Een zorgpas is een plastic kaartje met je naam en polisnummer van de verzekering erop.



zorgverzekering, de
play

Ik heb een goede zorgverzekering. Ik ben verzekerd voor de tandarts en de fysiotherapeut.

Een zorgverzekering is een verzekering voor wat je moet betalen aan de dokter of het ziekenhuis. De verzekering betaalt dan het geld dat je moet betalen aan de dokter of het ziekenhuis. Een zorgverzekering is verplicht in Nederland.



0 ความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น